Aleksander Olszewski

WebQuest jest przewidziany dla uczniów liceum na przedmiot Informatyka

Wprowadzenie

Od kilku lat w sieci funkcjonuje pojęcie web 2.0, a nawet pojawia się już pojęcie web 3.0. Co prawda nikt nie jest w stanie określić dokładnie co te pojęcia tak naprawdę zawierają, ale wszyscy zdają sobie już sprawę z tego, że strony WWW przestały być domeną jedynie profesjonalistów, pracujących w firmach. Obecnie każdy użytkownik Internetu może zrobić i umieścić w sieci swoją stronę. Stwierdzenie to dotyczy również uczniów i nauczycieli. Niestety, pomimo oczywistej prawdy, że zrobienie poprawnej strony WWW zajmuje tyle samo czasu co i niepoprawne, produkowane są na skalę masową "web śmieci".

Ze względu na duże zainteresowanie w ostatnich latach na WebQuesty wśród nauczycieli i uczniów, ten WebQuest będzie poświęcony zrobieniu WebQuestu, tyle że od strony graficznej. Czy jest jakikolwiek obiektywny powód, dlaczego szkolne projekty nie mogą być tworzone współcześnie i profesjonalnie? Raczej nie. W związku z tym poznajmy najnowsze web trendy.

do góry

Zadanie

Wasze zadanie polegać będzie na stworzeniu nowych layoutów dla WebQuestów, stosując jednolity szablon strony głównej. Tu można pobrać plik strony głównej index.html (kliknij prawym przyciskiem myszki i wybierz "Zapisz jako"). Pomocną może okazać się strona projektu www.csszengarden.com, która może udzielić wiele wskazówek jak się zabrać do tego zagadnienia.

Należy oprzeć się pokusie chęci zmiany pliku głównego index.html! Należy wystylizować stronę, używając jedynie arkuszy stylów CSS. Jedynie najlepszy projekt z klasy ma szansę na dodanie go do biblioteki layoutów WebQuestów wraz z wymienieniem autorów layoutu.

Programy, które będą niezbędne do wykonania zadania to dowolny edytor tekstu z rozpoznawaniem składni, np. Crimson Editor oraz dowolny edytor grafiki, np. GIMP lub Inkscape. Wszystkie te programy są darmowe.

do góry

Proces

Zostajecie podzieleni na 3-5 osobowe zespoły, w których będziecie pracowali w dwóch 1-3 osobowych grupach. Grupa stylistów i grupa grafików. Ponieważ nie da się odseparować tych dwóch ról w procesie tworzenia layoutów, poniższa lista przedstawia propozycję kolejnych kroków tworzenia layoutów oraz interakcji pomiędzy grupami:

  1. Razem: dyskusja na temat układu strony (jednokolumnowy, dwukolumnowy, poziomy lub pionowy układ strony).
  2. Razem: poszukiwanie motywu przewodniego i inspiracji.
  3. Styliści: określają ogólne wytyczne co do wymiarów komponentów graficznych.
  4. Graficy: wykonuję wstępny projekt graficzny.
  5. Styliści: dokonują wstępnego formatowania strony.
  6. Graficy: wykonują elementy graficzne strony.
  7. Styliści: umieszczają elementy na stronie.
  8. Graficy: ewentualnie wykonują optymalizację plików graficznych.
  9. Styliści: wprowadzają ewentualne zmiany, wynikające z optymalizacji grafiki.

Podczas realizacji zadania należy zwrócić szczególną uwagę na poprawność tworzonego kodu oraz poprawne wyświetlanie się strony w wielu przeglądarkach (np. Firefox, IE, Opera, Konqueror)

do góry

Ewaluacja

Napisz uczniom, jak będziesz oceniać ich projekt. Szczególnie jak będziesz oceniać pracę grupy, a jak ich wkład indywidualny.

Wymagania Podstawowe
1
Rozszerzające
2
Dopełniające
3
Wykraczające
4
Pkt
Wymagania Podstawowe Rozszerzające Dopełniające Wykraczające Pkt
Użytecz- ność, estetyka, dostępność Rozmiary sekcji powinny dostosowywać się do zawartości Kolory zostały dobrane z zachowaniem odpowiedniego kontrastu Grafika na stronie zawiera fotografie i elementy ręcznie rysowane Dostępne są arkusze dla różnych mediów 0-4
Arkusze stylów Arkusz stylów nie zawiera błędów Strona poprawnie wyświetla się w Firefoksie i IE Powiększenie czcionki nie niszczy układu Zostało wykorzystanych kilka różnych pseudoklas 0-4
Grafika Rozmiar grafiki nie przekracza 1MB Layot zawiera co najmniej 5 plików Została wykorzystana grafika wektorowa i rastrowa Grafika została zoptymalizowana 0-4

Skala oceniania:

Punkty Ocena
0-3 niedostateczna
4-5 dopuszczająca
6-7 dostateczna
8-9 dobra
10-11 bardzo dobra
12 celująca

do góry

Konkluzja

To już koniec waszej pracy. Szczęśliwie dobrnęliście do jej końca. Mam nadzieję, że po jej wykonaniu wasza wiedza na temat grafiki komputerowej i kaskadowych arkuszy stylów wzrosła, a wykonanie jej sprawiło wam przyjemność. Jedyna droga, aby zdobyć praktyczną wiedzę informatyczną, to własna praca. Jednocześnie współczesne podejście do zagadnienie gwarantuje, że zdobyte umiejętności będą jeszcze długo aktualne. Być może nie zdajecie sobie z tego sprawy, ale proces wytwarzania layoutów był zgodny z metodyką, stosowaną w dużych firmach. Podczas wykonywania zadania spotkaliście się z typowymi problemami, właściwymi dla dużych projektów informatycznych. Cała praca wzbogaciła was o cenne praktyczne doświadczenie.

do góry

Uwagi

Cała praca, pomimo tego że jest bardzo użyteczna, bez wsparcia innych nauczycieli, którzy chcieliby wykorzystać stworzone szablony, jest jałowa. Osobami najbardziej zainteresowanymi stosowaniem nowych szablonów są wykonawcy tych szablonów - czyli uczniowie. Dlatego też to oni powinni informować i zachęcać nauczycieli, aby oni stosowali te szablony i tworzyli nowe, atrakcyjne i ciekawe WebQuesty. Apeluję również do nauczycieli innych przedmiotów, aby nie bali się stosować nowych technologii na swoich zajęciach.

do góry