Historia w Puszczy ukryta.

WebQuest dla uczniów gimnazjum,
do wykorzystania na zajęciach
Edukacja regionalna -Dziedzictwo kulturowe w regionie

Wykonany przez:

Małgorzata Orlikowska
efs_097@edu.oeiizk.waw.pl


WPROWADZENIE | ZADANIE | PROCES | EWALUACJA | KONKLUZJA | ZASOBY, ŹRÓDŁA


Wprowadzenie

Mieszkamy na terenie, w którego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się Puszcza Kampinoska. Potraficie wymienić zwierząta zamieszkujące na jej terenie, rozpoznajecie roślinność porastającą w lasach.
Ale czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego na każdym kroku napotykamy bezimienne mogiły i pomniki, czy wiecie jakie kryją tajemnice? Z pewnością niewiele wiecie o ich historii. A może jednak warto byłoby poznać ich tajemnice, bo przecież wydarzenia z nimi związane to historia Polski.

 

Wróć do początku

Zadanie

Waszym zadaniem będzie zapoznanie się z historią miejsc:

  1. Sosna Powstańców w Górkach Kampinoskich;
  2. Kamień Orlika;
  3. Cmentarz - Mauzoleum w Palmirach;
  4. Pomnik Rzeczpospoliej Kampinoskiej w Wierszach;
i przygotowanie prezentacji przedstawiającej te wydarzenia w odniesieniu do historii Polski.

  • Sosna Powstańców w Górkach Kampinoskich.

    W okresie Powstania Styczniowego 1863 r. we wsi Kampinos znajdował się sztab powstańczy, a Puszcza Kampinoska dawała schronienie uciekającej przez carską branką młodzieży warszawskiej. Smutną pamiątką z tamtego okresu jest Sosna Powstańców.

  • Kamień Orlika.


    Miejsce upamiętniające walki z okresu kampanii wrześniowej 1939 r. rozgrywające się na teranach Puszczy Kampinoskiej, w Kazuniu i Twierdzy Modlin.

  • Cmentarz - Mauzoleum w Palmirach.

    Cmentarz w Palmirach jest symbolem zbrodni hitlerowskich 1939 - 1941. W potajemnych egzekucjach dokonywanych na terenie Puszczy Kampinoskiej śmierć ponieśli wybitni działacze polityczni i społeczni, naukowcy, sportowcy, twórcy kultury.

  • Rzeczpospolita Kampinoska w Wierszach.



    Przez całą wojnę w Puszczy trwała wojna partyzancka. W walkach o utrzymanie namiastki polskości, w granicach "Rzeczpospolitej Kampinoskiej" w 1944 r., życie poświęciło wielu partyzantów i niewinnych cywili.

  • Wróć do początku

    Proces

    Wasza praca będzie przebiegała się w czterech grupach. Każda grupa musi zapoznać się z historią wybranego miejsca i przedstawić ją w formie prezentacji multimedialnej lub strony www.
    Wykorzytajcie do tego proponowane zasoby internetowe lub inne zródła informacji samodzielnie wybrane. Warto również sięgnąc do podręcznika historii, a może porozmawiać z ludzmi, którzy byli świadkami niektórych z tych wydarzeń.
    Opracowując zagadnienie musicie uwzględnić:

    • tło historyczne;
    • opis zdarzeń związanych z wybranym miejscem;
    • sylwetki najważniejszych bohaterów tych zdarzeń;
    • trasę rowerową do opisywanego miejsca (wyruszając z Czosnowa).
    Dołączcie mapkę z zaznaczonym miejscem i trasą dojazdu.
    Zadbajcie o poprawność historyczną, estetyczną i językową.

    Aby praca przebiegała sprawnie wybierzcie spośród siebie:
    • lidera, który będzie koordynował całością prac;
    • zespół zajmujący się wyszukiwaniem informacji;
    • zespół opracowujący stronę www lub prezentację multimedialną;

    Wróć do początku

    Ewaluacja

    Poniżej znajduje się dokładny opis jak i za co będziecie oceniani wykonując swój projekt. Ocenie podlegać będzie poziom merytoryczny, prezentacja wyników, wykonanie i wkład pracy uczniów, współpraca w grupie.
    A oto kryteria tej oceny:


    Wymagania

    Ocena dopuszczająca (2)

    Ocena dostateczna (3)

    Ocena dobra (4)

    Ocena bardzo dobra (5) i wyżej

    Ocena końcowa

     

    Wykonanie i wkład pracy

     

    Uczniowie wykonali zadanie, ale nie zaangażowali się w staranne wykonanie slajdów.
    Uczniowie wykonali pracę, umieścili kilka odpowiednich zdjęć, ale nie zadbali o spójność sladów.
    Uczniowie sprawnie wykonali zadanie. Prezentacja atrakcyjna pod względem graficznym, kolorystycznym.
    Uczniowie wykonali prezentację atrakcyjną wizualnie i dzwiękowo, zawierąjącą zdjęcia, mapkę dojazdu do miejsca.
    Od 1 do 6

     

    Poziom merytoryczny opracowania (tło historyczne,opis wydarzeń, sylwetki bohaterów)

     

     

    Kilka mało istotnych i nieciekawych informacji.
    Temat zrealizowany pobieżnie lub z rażącymi błędami merytorycznymi.
    Temat zrealizowany, uczniowie odnieśli się do wszystkich zagadnień, ale nie wyczerpali tematu. Pojawiają się drobne błędy merytoryczne.
    Temat zrealizowany ciekawie i wyczerpująco, pozbawiony błędów merytorycznych.
    Od 1 do 6

     

    Prezentacja wyników

     

     

    Prezentacja prowadzona chaotycznie, z pomocš kartką.
    Prezentacja prowadzona pośpiesznie i pobieżnie.
    Prezentacja prowadzona płynnie, z widoczną znajomością zagadnienia.
    Prezentacja zaprezentowana nienagannie, brak jakichkolwiek zastrzeżeń.
    Od 1 do 6

     

    Współpraca w grupie

     

     

    Całkowity brak współpracy.
    W większości praca indywidualna.
    Dobra organizacja pracy grupy, współdziałanie w grupie.
    Sprawna współpraca całej grupy, bez konfliktów.
    Od 1 do 6

     

    Wróć do początku

    Konkluzja

    Celem Waszego zadania było poznanie historii ukrywającej się w Puszczy Kampinoskiej. W waszej świadomości zostaje wiedza o wydarzeniach rozgrywających się w tych miejscach oraz dramatyczne losy ludzi z nimi związanych. Pomniki upamiętniające tamte wydarzenia nie są już dla Was anonimowe, a prezentacje i strony www pozwolą innymi dotrzeć w te miejsca osobiście lub w wirtualnej podróży.

    A może macie ochotę na kolejną podróż do przeszłości?


    Spichlerz u zbiegu Wisły i Narwi
    (między Kazuniem a Twierdzą Modlin)

    Wróć do początku

    Źródła, Zasoby