ŚLADAMI POLSKICH LEGEND

WebQuest przeznaczony jest dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej

Autorką WebQuestu jest

Bożena Kozak
efs_201@edu.oeiizk.waw.pl

Orzeł z czasów Władysława II Jagiełły

Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Uwagi | Źródła, zasoby


Wprowadzenie



Jesteś Polakiem. Dużo wiesz już o Polsce. Podczas wycieczek, z książek, opowieści różnych osób, poznałeś fragmenty historii naszego kraju. Z pewnością znasz także wielu sławnych Polaków. Tym razem zapraszam do zabawy w poszukiwaczy podań i legend o naszej ojczyźnie.



Kletno - Jaskinia Niedźwiedzia



Odkryj tajemnice przekazywane od wielu pokoleń!

 

Wróć do początku


Zadania

Pracując w grupach odkryjecie tajemnice legend i podań polskich.

  • Wyszukacie i poznacie treść najbardziej znanych legend i podań ludowych;
  • Zachęcicie innych do zapoznania się z treścią tych opowieści;
  • Zaprezentujecie scenki dramowe ilustrujące polskie legendy;
  • Rozpowszechnicie polskie legendy poprzez plakaty i stronę w gazetce szkolnej;

Do ostatecznej prezentacji mogą wam być przydatne rekwizyty, stroje, a także odpowiednio dobrany podkład muzyczny (potrzebny będzie wówczas odtwarzacz audio), czy też tło sceniczne (w tym przypadku przydatny może być projektor i ekran).



Warszawska syrenka nocą

 

Wróć do początku


Proces

Aby w pełni odkryć i jak najszerzej rozpowszechnić polskie legendy wykonacie następujące czynności:

  1. Dzielicie się na 4 osobowe grupy
  2. Wybieracie lidera w każdej grupie
  3. Lider wylosowuje legendę lub podanie do opracowania przez grupę
  4. Wyszukujecie tekst i zapoznajecie się z treścią wylosowanej przez waszego lidera legendy
  5. Szukacie ilustracji, zdjęć miejsc w Polsce związanych z daną legendą
  6. Wykonujecie rysunki dotyczące danej legendy
  7. Zdobyte informacje, rysunki umieszczacie na plakacie
  8. Redagujecie stronę do gazetki szkolnej
  9. Z dowolnego materiału wykonujecie pracę przestrzenną
  10. Przygotowujecie scenkę dramową
  11. Wykonujecie zaproszenie na spektakl
  12. Prezentujecie scenkę przed uczniami z klasy
  13. Prezentujecie scenkę przed szerszym audytorium, np przedszkolakami lub uczniami kl "0"

Tworząc stronę do gazetki szkolnej możecie zaplanować zadania do wykonania dla czytelnika.

Przygotowując scenkę dramową możecie uwzględnić m.in. rekwizyty, stroje i wszelkie elementy scenografii (np. tło sceniczne) oraz podkład muzyczny.

 

Teatr, gobelin

Wróć do początku


Ewaluacja

Z tabeli zamieszczonej poniżej dowiecie się w jaki sposób oceniona zostanie aktywność i efekty pracy każdego z was

Wymagania

Podstawowe

2

Rozszerzające

4

Dopełniające

6

Wykraczające

8

Punkty

 

Zdobyta wiedza

 

Umiesz wymienić najbardziej znane polskie legendy
Umiesz opowiedzieć wybraną legendę
Kojarzysz miejsca z legendami
Umiesz barwnie opowiedzieć legendy
2-8

 

Sposób przedstawienia informacji

 

 

Wykonujesz rysunek zawierający szczegóły dotyczące legendy
Włączasz się w projekt plakatu
Uczestniczysz w tworzeniu strony do gazetki szkolnej lub pracy przestrzennej
Przygotowujesz i uczestniczysz w realizowaniu scenki dramowej
2-8

 

Wykorzystanie materiałów i środków do propagowania legend

 

 

Wykorzystujesz jedynie niezbędne pomoce do realizacji działań
Starasz się urozmaicić stosowane pomoce
Wykorzystane przez ciebie pomoce uatrakcyjniają efekty pracy grupy
Zaproponowane przez ciebie pomoce i wykorzystane do prezentacji legend sprawiają, że prezentacja jest postrzegana jako bardzo efektowna
2-8

 

Praca w grupie

 

 

Mało angażujesz się w pracę grupy
Starasz się pomóc, ale nie proponujesz własnych pomysłów
Twoje pomysły zyskują akceptację grupy
Kierujesz pracą grupy
2-8


skala ocen

liczba punktów

 

celujący

 

30-32

 

bardzo dobry

 

26-29

 

dobry

 

23-25

 

dostateczny

 

19-22

 

dopuszczający

 

14-18

 

niedostateczny

 

0-13


POWODZENIA!

 

Wróć do początku


Konkluzja czyli podsumowanie

Dzięki projektowi dzieci mogły poznać legendy polskie i miejsca z nimi związane. Mogły także doskonalić umiejętność pracy w grupie oraz zdobyć umiejętności potrzebne do wyszukiwania informacji. Na podkreślenie zasługuje tutaj praktyczne wykorzystanie pracy uczniów poprzez stworzenie spektaklu ze scenek, do obejrzenia przez młodsze dzieci. Jest to wspaniała okazja nie tylko do propagowania polskiej kultury, ale także kształtowania postaw empatycznych wśród uczniów.



 

Wróć do początku


Uwagi

Realizacja tego projektu może być rozłożona w czasie i może obejmować większą liczbę klas. Wówczas spektakl prezentowany przez uczniów będzie obszerniejszy.



 

Wróć do początku


Źródła, zasoby

Podczas wykonywania zadań możesz skorzystać z poniższych linków

  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Legenda
  • http://www.fantasy.dmkhost.net/legendy/
  • http://www.um.warszawa.pl/v_syrenka/miasto/legendy.htm
  • http://e-zakopane.pl/legendy/
  • http://www.legendy.misie.com.pl/
  • http://www.sudety.ig.pl/webcm/legendy
  • http://turystyka.gazeta.pl/Turystyka/1,81988,3810158.html
  • http://miasta.gazeta.pl/szczecin/1,46342,2164011.html
  • http://www.wrotapomorza.pl/pl/wizytowka/unikalne_pomorze/legendy/legenda_baltyku
  • http://fotogalerie.pl/galeria/A61023575
  • http://www.patriotyzmjutra-legendy.sto.org.pl/?action=legends
  • Wróć do początku

    Data ostatniej aktualizacji 9.04.2008. Wykonano na podstawie szablonu