Fantastyczny świat
J.R.R. Tolkiena

WebQuest dla klasy VI szkoły podstawowej

Autor: Kamila Wojewoda

efs_279@edu.oeiizk.waw.pl



Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Uwagi | Źródła, zasoby


Wprowadzenie

"Władca pierścieni" to jedna z najbardziej niewzykłych książek w całej literaturze. Ogromna, z epickim rozmachem napisana powieść wprowadza nas w wykreowany przez wyobraźnię autora świat - fantastyczny, lecz ukazany wszechstronnie i szczegółowo, równie pełny i bogaty jak świat realny. Przykuwająca uwagę i wzruszająca, zabawna, choć momentami także przerażająca, opowieść ta rzuca na czytelnika czar, od którego nawet po zakończeniu lektury trudno się uwolnić.

Treścią książki jest próba zniszczenia Jedynego Pierścienia (wykutego przez Władcę Ciemności w Orodruinie), który pozwala zarządzać innymi pierścieniami wykutymi dla przedstawicieli innych ras stworzeń, co w skutku zapewnienia władzę nad całym śródziemiem. Czynu tego musi dokonać Frodo, młody hobbit z Shire, aby umożliwić pokonanie Saurona, czyli tytułowego Władcę Pierścieni. Towarzyszy mu wierny przyjaciel-Sam. W historii ważną rolę odgrywają również członkowie Drużyny Pierścienia.

 

Wróć do początku

Zadanie

Wyobraźcie sobie, że jesteście badaczami świata Śródziemia i ich mieszkańców. Waszym zadaniem jest odnaleźć jak najwięcej informacji o danej rasie zamieszkującej Śródziemie i jej wybranym przedstawicielu oraz zaprezentować je czytelnie, barwnie i przejrzyście. Potrzebne informacje znajdziecie w Internecie oraz w książce.

Wynik poszukiwań należy opracować w formie albumu.

Album ma zawierać m.in.:

  • opis postaci (charakteru, wyglądu);
  • rolę postaci w historii;
  • dobrą stronę graficzną (fotografie, rysunki);

     

    Wróć do początku


    Proces

    1. Zostaniesz przydzielony do zespołu złożonego z 3- 4 uczniów

      OTO PROPONOWANE ZESPOŁY:

      • Hobbici;
      • Elfowie;
      • Czarodzieje;
      • Krasnoludowie;
      • Ludzie;
      • Entowie;
      • Nazgule;
      • Orkowie;

    2. Każda grupa wybiera swojego kapitana - osobę odpowiedzialną za poprawność wykonania zadania.

    3. Korzystając z zasobów Internetu oraz z książek, w poszczególnych grupach tworzycie zbiór niezbędnych informacji do opracowania swojego albumu.

    4. Wybieracie najlepsze zdjęcia, rysunki oraz najciekawsze informacje.

    5. Każda grupa ustala sposób wykonania swojego albumu oraz sposób prezentacji.

      Prezentacja ma charakter ustny z wykorzystaniem wykonanego albumu.

       

      Wróć do pocz±tku


      Ewaluacja

      Praca grupy oceniana będzie na podsawie wymagań zamieszczonych w tabelce oraz odpowiadającym im punktom.

      Proszę dodatkowo stworzyć na kartce tabelkę z tymi wymaganiami i przy każdym z nich wpisać osoby, które pracowały nad danym elementem albumu.

      Wymagania

      Podstawowe

      1

      Rozszerzające

      2

      Dopełniające

      3

      Wykraczające

      4

      Punkty

       

      Jakość informacji

       

      Podane informacje mają niewiele lub nic wspólnego z głównym tematem.
      Informacje nawiązują do głównego tematu, są precyzyjne i czasem przyczyniają się do zrozumienia tematu przez czytelników.
      Podane informacje klarownie nawiązują do głównego tematu, są precyzyjne i przyczyniają się do zrozumienia tematu przez czytelników.
      Podane informacje nawiązują do głównego tematu, są staranne, precyzyjne i przyczyniają się do zrozumienia tematu przez czytelnika.
      1- 4

       

      Źródła

       

       

      Niektóre źródła są niedokładnieopisane.
      Wszystkie źródła (informacje i grafika) są dokładnie opisane, ale wiele z nich nie jest w pożądanym formacie.
      Wszystkie źródła (informacje i grafika) są dokładnie opisane, ale kilka z nich nie jest w pożądanym formacie.
      Wszystkie źródła (informacje i grafika) są dokładnie opisane w pożądanym formacie.
      1- 4

       

      Pisownia

       

       

      Wiele gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów.
      Niewiele gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów.
      Prawie żadnych gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów.
      Brak gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów.
      1- 4

       

      Gromadzenie danych, ich uporządkowanie oraz zawartość merytoryczna

       

       

      Zebrane wiadomości są niekompletne, nie zostały uporządkowane w logiczną całość.
      Zebrano podstawowe dane i informacje, występują luki w zgromadzonej wiedzy.
      Zebrano wystarczającś ilość danych, które zostały uporządkowane w logiczną całość.
      Zebrane informacje są różnorodne i znacznie wykraczające poza założone cele.
      1- 4

       

      Grafika- przejrzystość, związek z tematem

       

       

      Dużo elementów graficznych nie jest czytelnych, brak związku z tematem lub brak grafiki.
      Większość elementów graficznych jest czytelna i zawartość jest łatwo rozpoznawalna, ale wiele nie ma związku z tematem.
      Większość elementów graficznych jest czytelna i zawartość jest łatwo rozpoznawalna i identyfikowana z odległości 1 metra.Wszystkie elementy mają związek z tematem.
      Większość elementów graficznych jest czytelna i zawartość jest łatwo rozpoznawalna i identyfikowana z odległości większej niż 1 metr. Wszystkie elementy graficzne mają ścisły związek z tematem.
      1- 4

       

      Wróć do początku


      Konkluzja

      Celem waszego projektu było wyszukiwanie informacji o mieszkańcach Śródziemia. Wykonywanie tego zadania miało Was również zachęcić do głębszego zapoznania się ze światem stworzonym przez Tolkiena, świata, który stwarza "możliwość powrotu do czasów heroicznych przygód, barwnych, przepysznych i wręcz bezwstydnie pięknych opowieści".






       

      Wróć do początku


      Uwagi

      Niech projekt ten będzie dla was przyjemną pracą. Poza książkowymi informacjami umieszczajcie w albumie swoje przemyślenia, bo przecież każdy z was spotkał się już z bohaterami Tolkiena.






       

      Wróć do początku


      Źródła, zasoby

      Skorzystaj z wyszukiwarek internetowych

      www.google.pl

      www.infoseek.pl

      www.szukacz.pl

      Możesz również skorzystać z następujących stron internetowych:

      wladca-pierscieni.stopklatka.pl

      swiatpierscienia.w.interia.pl/

      www.tolkien-world.info/news.php

      www.wladca-pierscieni.mylog.pl/

      Wykorzystaj również książki Tolkiena.




       

      Wróć do początku

      Data ostatniej aktualizacji. Wykonano na podstawie szablonu