Zwierzęta chronione w Polsce

Klasa 5 szkoły podstawowej

Wykonany przez

Annę Słobodzian
anna_slobodzian@poczta.onet.pl



Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Uwagi | Źródła, zasoby


Wprowadzenie

Czy znasz zwierzęta żyjące w polskich lasach, na łąkach, w górach? Które z nich są pod ochroną? Co to jest Polska Czerwona Księga Zwierząt? Na takie pytania będziemy szukać odpowiedzi podczas tej lekcji. Zapraszam was w podróż do świata zwierząt.

 

Wróć do początku


Zadanie

A oto zadania dla was:

  • Dowiedzieć się, co to jest Polska Czerwona Księga Zwierząt.
  • Dowiedzieć się, jakie gatunki zwierząt są w niej wpisane.
  • Wyszukać zdjęcia wybranych chronionych gatunków zwierząt.
  • Opisać wybrane gatunki zwierząt.
  • Przygotować album pt. "Zwierzęta chronione w Polsce"
  •  

    Wróć do pocz±tku


    Proces

  • Podzielcie się na 4 zespoły
  • Każdy zespół dowie się co to jest Polska Czerwona Księga Zwierząt. Następnie wybierze z niej 3 gatunki zwierząt i wykona karty do albumu
  • Na jedno zwierzę przenaczone są dwie kartki formatu A3 (duży blok rysunkowy). O każdym zwierzęciu powinny znaleźć się następujące informacje:

    1. Gdzie wystepuje w Polsce
    2. Jakie tereny zamieszkuje (siedlisko)
    3. Wygląd
    4. Pożywienie
    5. Tryb życia
    6. Ciekawostki
  • Każdy zespół opracuje karty do albumu dotyczące innej grupy zwierząt

    1. Zespół pierwszy opisze 3 ssaki.
    2. Zespół drugi opisze 3 ptaki.
    3. Zespół trzeci opisze 3 gady.
    4. Zespół czwarty opisze 3 płazy.

     

    Wróć do początku


    Ewaluacja

    Możecie zdobyć maksymalnie 16 punktów.Oceny będą wystawione wg poniższej skali:

    od 15 do 16 punktów = celujący

    od 12 do 14 punktów = bardzo dobry

    od 8 do 11 punktów = dobry

    od 5 do 7 punktów = dostateczny

    od 3 do 4 punkty = dopuszczający.

    Wymagania

    Podstawowe

    1

    Rozszerzające

    2

    Dopełniające

    3

    Wykraczające

    4

    Punkty

     

    Zebrane informacje

     

    Mało informacji na temat wybranego zwierzęcia, brak ciekawostek.
    Więcej informacji, ale nie są one poukładane, brak ciekawostek.
    Duża ilość informacji na dany temat pokładane wg wytyczonych punktów.
    Duża ilość informacji, ładnie zredagowanych, ciekawostki związane z opisywanym zwierzęciem
    1-4

     

    Estetyka i pomysłowość wykonania kart do albumu

     

     

    Praca mało estetyczna, brak zdjęć zwierząt
    Praca mało estetyczna, zamiast zdjęć zwierząt rysunki
    Praca ładnie i estetycznie wykonana.
    Praca bardzo ładnie i estetycznie wykonana, dobrane ciekawe zdjęcia.
    1-4

     

    Sposób przekazania informacji o wybranym zwierzęciu

     

     

    Sposób przedstawienia pracy nie ciekawy, brak przygotowania uczniów.
    Praca ładnie przedstawiona, ale zawierająca mało informacji związanych z tematem.
    Praca ciekawie przedstawiona, ale przekroczony czas prezentacji.
    Praca ciekawie przedstawiona w odpowiednim czasie.
    1-4

     

    Współpraca w grupie

     

     

    Brak współpracy w grupie, nie wszyscy uczniowie włączeni w przygotowanie projektu.
    Mała współpraca w grupie, niezbyt dobra organizacja.
    Dobra wspólpraca w grupie, widoczne wspóldziałanie.
    Bardzo dobra współpraca, włączenie wszystkich osób do wykonania zadań.
    1-4

     

    Wróć do pocz±tku


    Konkluzja

    Zwierzęta to część środowiska przyrodniczego.

    Są one niezbędne do zachowania równowagi w przyrodzie.

    Aby mogły przeżyć w czasach, gdzie środowisko naturalne coraz częściej jest zamieniane

    na autostrady, miasta, ośrodki wypoczynkowe musimy im pomóc.

    Jeśli my - ludzie nie będziemy ich chronić, to następne pokolenia będą oglądać tylko na zdjęciach lub rysunkach

    rysie, niedźwiedzie, czy żółwie błotne.

     

    Wróć do pocz±tku


    Uwagi

  • Podczas wykonywania pracy należy pamiętać o opisaniu zwierząt znajdujących się w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt.

  • Do każdej pracy powinna być dołączona dodatkowa strona - bibliografia

  • Każda grupa na przezentację swojej pracy będzie miała 15 minut, należy zmieścić się w wyznaczonym czasie

  •  

    Wróć do pocz±tku


    Źródła, zasoby

    Ochrona zwierząt w Polsce to ogromne zadanie dla nas wszystkich.

    Dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w projekcie.

    Mam nadzieję, że w ten sposób przyczynicie się do zachowania gatunków zagrożonych.



    Możecie skorzystać z różnorodnych atlasów, przewodników i książek a także ze stron internetowych, w zależności od tego jakie zwierzę będziecie opisywać.

    Przydatne linki

    Polska Czerwona Księga Zwierząt

    Zwierzęta pod ścisłą ochroną

    Zwierzęta chronione w Polsce

    Wróć do pocz±tku

    Data ostatniej aktualizacji. Wykonano na podstawie szablonu