Podróż do wnętrza człowieka - krew

WebQuest dla uczniów klas 1-3 gimnazjum

Wykonany przez

Karolinę Szczepańską
karolina_szczepanska@o2.pl



Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Źródła, zasoby


Wprowadzenie

Krew człowieka - co o niej wiesz? Jest czerwona, krąży po organizmie żyłami i tętnicami. A gdy się skaleczymy płynie z rany. Krew jest życiodajnym płynem, ponieważ spełnia wiele ważnych funkcji. Jakich? Dowiedzmy się jak ważna jest krew i dlaczego?

 

Wróć do początku


Zadanie

Wyobraź sobie, że jesteś nowo narodzoną, młodą krwinką np. erytrocytem. Musisz poznać swoje zadania, które masz spełnić w ludzkim organizmie. W tym celu razem ze swoimi współbraćmi musicie zebrać informacje na swój temat a następnie zrobić na ich podstawie prezentację szkoleniową dla następnych pokoleń krwinek.

 

Wróć do początku


Proces

  1. Zostaniecie podzieleni na 4 grupy o następujących nazwach:
    • Erytrocyty - krwinki czerwone
    • Leukocyty - krwinki białe
    • Trombocyty - płytki krwi
    • Osocze - grupa specjalna
  2. Każda grupa wyznaczy swojego przewodnika, którego zadaniem będzie koordynacja prac wszystkich członków grupy oraz zebranie materiałów i utworzenie na ich podstawie prezentacji szkoleniowej dla młodych krwinek
  3. Podzielcie pracę sprawiedliwie między siebie.
  4. Wszystkie grupy mają za zadanie dowiedzieć się jak najwięcej o sobie.
  5. Grupy: Erytrocytów, Leukocytów i Trombocytów muszą zebrać informacje o swoim wyglądzie, wielkości, ilości, pełnionych funkacjach, przyczynach i skutkach niedoboru i nadmiaru badanych elementów krwi i chorobach z tym związanych.
  6. Grupa specjalna "Osocze" musi dowiedzieć się z czego się składa, a także jakie ma funkcje i znaczenie dla organizmu człowieka.
  7. Każda grupa będzie występowała przed pozostałymi ze swoją prezentacją. Jej jakość oceniona zostanie poprzez testy składające się z 5 pytań, które sami wymyślicie. Pytania mają dotyczyć waszego szkolenia. Po zakończonym teście udzielicie słuchaczom prawidłowych odpowiedzi i sprawdzicie ilu osobom udało się odpowiedzieć dobrze na wszystkie pytania. Im więcej osób dobrze napisze test, tym wasza prezentacja będzie oceniona wyżej.
  8. Przygotowując swoje wystapienia pamiętajcie o zasadch tworzenia dobrych prezentacji a także o ortografii i gramatyce.
  9.  

    Wróć do początku


    Ewaluacja

    Wykonanie zadania

    Początkowe

    (1 pkt.)

    Rozwinięte

    (2 pkt.)

    Zaawansowane

    (3 pkt.)

    Wzorowe

    (4 pkt.)

    Punkty

     

    Gromadzenie danych, ich uporządkowanie oraz zawartość merytoryczna

     

    Zebrane wiadomości są niekompletne, nie zostały uporządkowane w logiczną całość
    Zebrano podstawowe dane i informacje, występują luki w zgromadzonej wiedzy
    Zebrano wystarczającą ilość danych, które zostały uporządkowane w logiczną całość
    Zebrane informacje są różnorodne i znacznie wykraczające poza założone cele. Są nowatorsko skonstruowane
    1-4

     

    Źródła

     

    Niektóre źródła są niedokładnie opisane
    Wszystkie źródła (informacje i grafika) są dokładnie opisane, ale wiele z nich nie jest w pożądanym formacie
    Wszystkie źródła (informacje i grafika) są dokładnie opisane, ale kilka z nich nie jest w pożądanym formacie
    Wszystkie źródła (informacje i grafika) są dokładnie opisane w pożądanym formacie
    1-4

     

    Techniczna ocena prezentacji

     

    Prezentacja mało ciekawa, wykonana niechlujnie, nie spełnia zasad tworzenia prezentacji
    Prezentacja ciekawa lecz brak spełnienia pewnych zasad tworzenia prezentacji.
    Bardzo ciekawa prezentacja, spełnione prawie wszystkie (bez 1-2) zasady tworzenia prezentacji
    Wzorowa, oryginalna prezentacja, Zastosowane wszystkie zasady tworzenia prezentacji
    1-4

     

    Gramatyka Ortografia Interpunkcja

     

     

    Wiele gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów
    Niewiele gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów
    Prawie żadnych gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów
    Brak gramatycznych i ortograficznych lub interpunkcyjnych błędów
    1-4

     

    Wyciągnięte wnioski i analiza danych

     

     

    Wyciągnięte wnioski są niekompletne. Opracowany materiał pomija większość zagadnień lub niewystarczająco opisuje większość zagadnień
    Wyciągnięto wnioski są w większości właściwe. Opracowany materiał pomija lub niewystarczająco opisuje mniej niż połowę zagadnień
    Wyciągnięto właściwe wnioski ze zgromadzonych danych. Opracowany materiał dobrze opisuje wszystkie zagadnienia
    Przedstawiono błyskotliwe wnioski i spostrzeżenia ze zgromadzonego materiału. Zgromadzony materiał jest znacznie szerszy niż wymagany
    1-4

     

    Współpraca w grupie

     

     

    Całkowity brak współpracy
    Większość pracy indywidualnej
    Dobra organizacja pracy grupy, współdziałanie w grupie
    Doskonała współpraca w całej grupie
    1-4

     

    Wartość edukacyjna przedstawionej prezentacji

     

    Mniej niż 59% słuchaczy odpowiedziało dobrze na 4 lub 5 pytań w teście
    60 do 69% słuchaczy odpowiedziało dobrze na 4 lub 5 pytań w teście
    70 do 79% słuchaczy odpowiedziało dobrze na 4 lub 5 pytań w teście
    Ponad 80% słuchaczy odpowiedziało dobrze na 4 lub 5 pytań w teście
    1-4

    PUNKTACJA:

    26-28 - celujący

    23-25 - bardzo dobry

    20-22 - dobry

    17-19 - dostateczny

    14-16 - dopuszczający

    0-13 - niedostateczny

     

    Wróć do początku


    Konkluzja

    Praca nad prezentacjami szkoleniowymi uświadomiła wam, że ludzkie ciało kryje w sobie wiele tajemnic i niesamowitych rozwiązań. Dowiedzieliście się jak ważne funkcje w organizmie pełni krew, jakim jest wspaniałym "wynalazkiem" natury. Może mając świadomość tego, jak życiodajnym płynem jest krew, niektórzy z was w przyszłości zdecydują się zostać honorowym krwiodawcą. Musicie jednak pamiętać, że mogą nimi zostać tylko osoby całkowicie zdrowe - a więc dbajcie o siebie!

     

    Wróć do początku


    Źródła, zasoby

Pracując nad prezentacjami możecie korzystać z:

  • podręczniknów do biologii przeznaczonych dla gimnazjum
  • książki "Biologia"; Ville, Martin, Salomon, Berg; wydawnictwo Multico (tzw. Biologia Villego)
  • Vademecum Maturzysty; Ewa Pyłka-Gutowska; wydawnictwo Oświata
  • stron internetowych
  • Wróć do początku

    Data ostatniej aktualizacji. Wykonano na podstawie szablonu