Wulkany

Przygotowala: Katarzyna Wanatowska-Boruta
WebQuest przeznaczony dla klasy VI szkoły podstawowej.

Co to jest wulkan? Każdy z was napewno o nim słyszał. Nazwa wulkanu pochodzi od rzymskiego boga ognia Wulcanus. Jest to otwór w ziemi, przez który ognista mieszanina gazów,pary wodnej, popiołu, bryłek półpłynnej skały, zwanej lawš jest wyrzucana do atmosfery. Opadajšce wulkaniczne popioły nawarstwiajš się i po wielu milionach lat powstajš góry wulkaniczne. Zazwyczaj sš one wysokie z kraterem na szczycie. Na swiecie jest znanych około 900 czynnych wulkanów, z których wiele znajduje się pod wodš.

M E N U

ZADANIE
CELE
PRZEBIEG
ZRÓDŁA
EWALUACJA
KONKLUZJA

Zadanie

Waszym zadaniem będzie przygotowanie jak najbardziej ciekawego reportażu. W swojej pracy utrwalicie zdobyte w internecie informacje. Będziecie pracowali w grupach. Każda z grup stworzy ciekawą pracę o wulkanach. Wskażecie najciekawsze wulkany. Nie gromadźcie nudnych danych na temat krajów. O każdym z nich znajdźcie coś ciekawego, zaskakującego, coś, co sprawi, żeby każdy coś zapamiętał. Starajcie się przemyśleć kompozycję pracy. Zastanówcie się nad ilością i jakością zawartych w waszych pracach materiałów.
POWRÓT DO MENU

CELE:

Poznanie najpiękniejszych krajów Unii Europejskiej.

Porównanie sposobu przekazu zdobytych w internecie informacji poprzez zastosowanie różnych form pracy na lekcji - prezentacja multimedialna, film, album, plakat.

Poszerzenie wiedzy na temat innych państw, zdobycie nowych wiadomości dotyczących historii, kultury i obyczajów tych państw.

Zdobycie dodatkowych umiejętności: tworzenia prezentacji multimedialnych, snucia opowieści cyfrowych, obrabiania i drukowanie zdjęć, formatowania tekstu.


POWRÓT DO MENU

PRZEBIEG

Każdy zostaje przydzielony do jednej z trzech grup. Zadaniami poszczególnych grup będzie zdobycie informacji o jednym w państw:

  • Zadaniem pierwszej grupy jest zebrane zdjęć przedstawiających najpiękniejsze, najsławniejsze wulkany świata. Bazując na uzyskanych w sieci informacjach przekazują klasie atrakcyjne zdjęcia za pomoca filmu przygotowanego przy pomocy programu Photo Story 2.
  • Uczniowie z drugiej grupy zaprezentują wybuch wulkanu w programie PowerPoint w postaci prezentacji multimedialnej za pomocą autokształów. To, jakie są poszczególne etapy wybuchu wulkanu zaczerpniecie z podanych stron interentowych. Na przykład tak:
  • Uczniowie trzeciej grupy wykorzystają edytor tekstu i program graficzny. Zaprezentują nam informacje teoretyczne w formie wydruku - plakat (np. plusy i minusy działalności wulkanów). Drukują zdobyte w sieci i przetworzone informacje w celu ich odpowiedniego wyeksponowania w formie plakatu.
    POWRÓT DO MENU

    ŹRÓDŁA

  • http://http://zjawiska.webpark.pl/wulkan.htm
  • http://http://zjawiska.webpark.pl/wulkan.htm
  • http://portalwiedzy.onet.pl
  • http://http://wulkanizm.za.pl/
  • http://http://www.mikop123.republika.pl/
  • http://www.geografia.tgory.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=42
  • http://mapy.pomocnik.com/foto/Wulkan-na-wyspie-Krakatau-Indonezja/
  • http://lekcja.eduseek.interklasa.pl/efekt_cieplarniany/galeria.htm
    POWRÓT DO MENU

    POMOC

    Postarajcie się, by wasze prezentacje, niezależnie od tego w jakiej formie są wykonywane, były jak najbardziej atrakcyjne, tak, żeby wasi koledzy oglądali je z przyjemnością i aby jak najwięcej zapamiętali. Zamieśćcie fascynujące fakty, najatrakcyjniejsze zdjęcia. Nie umieszczajcie nudnych danych, zbyt długich tekstów. Przemyślcie kolor, wielkość i rodzaj czcionki. Sprawcie, by wasza praca była czytelna i nie męczyła wzroku oglądających. Przez cały czas myślcie o tym, w jaki sposob przykuć uwagę kolegów. )
    POWRÓT DO MENU

    WYNIKI

    Internet to kopalnia wiedzy, korzystanie z jej zasobów ma wiele zalet. Wykonując projekt poznaliście 4 najpiękniejsze kraje wchodzące w skład Unii Europejskiej, ich kulturę, obyczaje, zabytki i historię. Dowiedzieliście się tego, co można poznać jedynie będąc w danym miejscu. Eksplorując zasoby sieci odbyliście wirtualną podróż.) Opowiedzcie teraz kolegom o tym, czego dowiedzieliście sie z zasobów sieci o działalności wulkanów.
    POWRÓT DO MENU

    TABELA EWALUACYJNA

    Podstawowe
    1pkt.
    Rozszerzające
    2pkt.
    Dopełniające
    3pkt.
    Wykraczające
    4pkt.
    Opracowanie tematu i dobór treści. Wartosć merytoryczna wykonanej prezentacji. Słaba zgodnosć z tematem. Mała zgodnosć z tematem. Dobry dobór tresci. Tenatyka dobrze dobrana i poszerzona o dodatkowe wiadomosci.
    Poprawnosć kompozycji pracy (szata graficzna): dobór tła, wielkosci i koloru czcionki, jakosć Mało czytelna praca. Poprawna szata graficzna, nieczytelna czcionka. Dobrze dobrana kolorystyka lub czcionka. Dobrze dobrana kolorystyka i czcionka.

    POWRÓT DO MENU

    KONKLUZJA


    Wiedza o krajach europejskich oraz o wulkanach z pewnosciš jest tematem interesujšcym dla każego, który pragnie poznawać otaczašcy nas, przepięknie ukształtowany swiat. Pozwala na rozwój wyobrazni i daje motywację do dalszego pogłębianaia wiedzy i rozwijania swoich zainteresowań oraz doskonalenia swoich umiejętnosci poznawczych. Poznaliscie miejsca, gdzie znajdujš się najbardziej znane wulkany i procesy powodujšce ich erupcję oraz powody pozostawania ich w stanie uspienia.pozostaje jeszcze wiele pytań, na które możecie poszukać odpowiedzi.
    POWRÓT DO MENU