O ślimaku co szukał wiosny…

                                                                                                                                 na podstawie wiersza Wandy Grodzieńskiej

WebQuest dla  klas I-III SP

Wykonany przez

Monikę Fiuk
e-mail fiuk.monika@wp.pl



 

Przeczytajcie bajeczkę | Zadanie | Proces | Ocena| Zakończenie | Uwagi | Źródła, zasoby

 

  Przeczytajcie bajeczkę … (Wprowadzenie)

 Wyszedł sobie ślimak w pole  pod zielonym parasolem. Szuka biedaczysko wiosny- a że bardzo stary, włożył na nos okulary.

Wnet spotkał pająka.

-         Gdzie ta wiosna ? Czy pan zna ją?

-         Ależ znam ją doskonale, z parasolem chodzi stale!- odpowiedział pająk niedbale.

-         Czy z zielonym?

-         Tak, bo z białym chodzi zima.- znów odburknął.

-         A czy ona – niech pan powie – tak jak ja ma dom na sobie? I czy tak jak ja, powoli, a nie kłusem biegać woli? –pytał ślimak

-         Właśnie- odparł pająk -  właśnie, daje słowo! Ma dom, tak jak pan , jak pan wolno chodzi, okulary ma na różkach - niedowidzi już, staruszka.

Myśli ślimak – Wymarzona dla mnie para ! Ja już stary, ona stara, już nie znajdę lepszej żony więc ruszam w świat.  Do widzenia.

A gdy ruszył ślimak  w świat z uciechą, pająk  krztusił się ze śmiechu. Że ślimaka wywiódł w pole pod zielonym parasolem........

 


Wróć do początku


 

Czas na zadanie  

 Kochani, pomóżcie ślimakowi zrozumieć, czym naprawdę jest WIOSNA.  Jak ją poznać?  I, że lepiej by było, gdyby poszedł w las zielony ślimakowej szukać żony.   Dlatego podzielcie się na trzy grupy 3-4 osobowe.(Tropicieli roślin, Tropicieli zwierząt,  Obserwatorów ptaków).  Każdej z grup  przydzielone będzie inne zadanie do wykonania ale potem, jako podsumowanie waszej pracy, zróbcie dla mnie plakat o Wiośnie , który będę mogła pokazać ślimakowi.

Wróć do początku


 

Co robi każda z grup  (Proces)

Grupa pierwsza: Tropiciele roślin

                       Waszym zadaniem będzie wyszukanie w Internecie i dostępnych źródłach wszystkich informacji i zdjęć o pierwszych wiosennych kwiatach. Zróbcie z nich książeczkę pt. Pierwsze wiosenne kwiaty .  Dwie najważniejsze, waszym zdaniem,  informacje z ilustracjami umieścicie na plakacie o Wiośnie.

 

Grupa druga: Tropiciele zwierząt

                    Waszym zadaniem będzie wyszukanie w Internecie i dostępnych źródłach wszystkich informacji i zdjęć o tym, jakie zwierzęta budzą  się na wiosnę z zimowego snu. Zróbcie z nich książeczkę pt. Wiosenne przebudzenie zwierząt. Dwie najważniejsze, waszym zdaniem,  informacje z ilustracjami umieścicie na plakacie o Wiośnie.

 

Grupa trzecia: Obserwatorzy ptaków

                   Waszym zadaniem będzie wyszukanie w Internecie i dostępnych źródłach wszystkich informacji i zdjęć o powracających do Polski na wiosnę ptakach i o tym jak budują swoje gniazda. Zróbcie z nich książeczkę pt. Powroty ptaków. Dwie najważniejsze, waszym zdaniem,  informacje z ilustracjami umieścicie na plakacie o Wiośnie.

 

 

                  

 

Wróć do początku


 

Ocena Waszych prac (Ewaluacja)

To jest bardzo proste.  Każda z grup będzie miała wystawioną ocenę zgodnie z tym, na ile wywiązała się z powierzonego jej zadania. Oceniam dokładność, staranność, wkład pracy każdego z was i czy praca jest na temat.

Każda grupa będzie oceniana na podstawie odpowiednich  kryteriów  umieszczonych w tabeli.

Uważnie przeczytaj  co i jak będzie oceniane w twojej pracy nad projektem.

 

 

 

Musisz się bardziej postarać

Dobrze

Bardzo dobrze

Doskonale !

Punkty

Opracowanie tematu i dobór materiałów

Temat opracowany  niedbale, pobieżnie, bez zagłębiania się w szczegóły, liczne błędny ortograficzne

Poprawne zrealizowanie tematu, dość szczegółowo, zdarzają  się błędy

Bogate opracowanie tematu, zawierające przykłady, ciekawostki itp., zapis raczej poprawny

Bardzo szczegółowe  opracowanie tematu, z licznymi rysunkami, przykładami itp., zapis czytelny i  bez błędów ortograficznych

1-4

Wykonanie książeczki

Prosta książeczka wykonana bez ilustracji i zdjęć

Kolorowa zawierająca ilustracje lub rysunki  z podpisami

Kolorowa szata graficzna, proste   informacje

 

Bogato ilustrowana, logicznie uporządkowane informacje

 

1-4

Trafność wyboru dwóch najważniejszych

faktów do plakatu o Wiośnie

Przypadkowe wybranie informacji, zbyt długie bez ilustracji

Informacje mało rzeczowe, poparte ilustracjami

Informacje prawie w całości do wykorzystania z  ilustracjami bądź zdjęciami

Informacje krótkie, rzeczowe, w całości do wykorzystania, poparte zdjęciami lub dopracowanymi rysunkami

1-4

 

Wróć do początku


 

Zakończenie (Konkluzja)

Mam nadzieję, że teraz każdy z Was, gdy spotka Pana Ślimaka będzie potrafił mu wyjaśnić czym jest Wiosna i jak ją rozpoznać. Zachęcicie go, że powinien szukać swojej żony wśród pań Ślimakowych a  Pająkowi dacie nauczkę, że nie wolno się naśmiewać z innych.  Ale jest  to już zupełnie inne zadanie.  Pa, pa......

 





                                                             
                                                           


 

Wróć do początku


 

Uwagi

W pracy wykorzystałam:

- stronę przygotowaną przez p. Kowalską ,

- prace graficzne swoich uczniów .



 

Wróć do początku


 

 Z tych stron internetowych możecie korzystać     (Źródła, zasoby)

Na tej stronie znajdziecie linki do stron internetowych z których możecie skorzystać przy wykonywaniu waszego zadania.  Nie zapominajcie jednak a książkach i czasopismach z których także możecie korzystać.

Zanim weźmiecie się do pracy zajrzycie do swojego podręcznika !



 

 

ENCYKLOPEDIE W INTERNECIE

http://portalwiedzy.onet.pl/ 

WIELKA INTERNETOWA ENCYKLOPEDIA MULTIMEDIALNA

http://encyklopedia.pwn.pl/  

INTERNETOWA ENCYKLOPEDIA PWN

http://pl.wikipedia.org/

ENCYKLOPEDIA WIKIPEDIA, WOLNA ENCYKLOPEDIA



                                                                        INNE ŹRODŁA  W INTERNECIE

www.ga.com.pl/wiosna.htm

ptaki.polska.pl/wiosna/index.htm

www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

slask.miastodzieci.pl/kolorowanki-dla-dzieci.php

www.superkid.pl/kolorowanki-dla-dzieci/kolorowanki_wiosna_wielkanoc/

ptaki.polska.pl/multimedia/index,Kolorowanki,cid,774.htm

http://lena.libra-wrd.pl/Wierszoteka/Wiosna.htm

wojdzirey.fotosik.pl/albumy/382981.html



                                                    

 

Wróć do początku