Projekt lotu na Marsa

Mars

WebQuest dla klasy I liceum
Zaprojektowany przez:
Bogusława Kocimowskiego


[Wstęp] [Zadanie] [Proces] [Ewaluacja] [Konkluzja]



Wstęp


Ludzie od dawna marzą o poznaniu coraz dalszych zakątków Wszechświata. Najchętniej chcieliby tam dotrzeć osobiście. W naszych czasach zaczyna się to już realizować. Jak dotychczas dokonano kilku lotów zakończonych lądowaniem na Księżycu w ramach programu "Apollo" w latach 1969-1072. Obecnie Stany Zjednoczone planują loty na Księżyc oraz (być może) na Marsa. Kraje Unii Europejskiej postanowiy przystąpić do ambitnej rywalizacji i także planują wysłać swoją załogę astronautów na "czerwoną planetę" w niedalekiej przyszłości. Powstała agencja kosmiczna skupiająca najlepszych specjalistów w tej dziedzinie z różnych krajów Unii. Ponieważ jesteście znanymi naukowcami i konstruktorami, więc także Was zaproszono do wzięcia udziału w przygotowaniu misji.




Mars jest czwartą planetą Układu Słonecznego. Krajobraz Marsa, tak jak Ziemi, zmieniony został przez działanie wody i lodów oraz wietrzenie skał na skutek zmiennej pogody. Kiedyś po tym suchym świecie płynęły rzeki. Dziś ponad pustynną okolicę wystaje wysoka, największa w Układzie Słonecznym góra (gigantyczny wulkan) - Olympus Mons. Tam gdzie skorupa planety popękała, utworzyły się ogromne doliny. Widać też na Marsie, tak jak na Księżycu, wiele kraterów. Są one bardzo stare, mają po 3,8 mld lat, zatem powstały wtedy, gdy meteoryty rozbijały się o powierzchnie planet i księżyców. Mars to następna po Ziemi, licząc w kierunku od Słońca, planeta. Jest oprócz Księżyca jedynym ciałem niebieskim, na którym może wylądować człowiek, korzystając z dostępnych obecnie rakiet. Dla astronautów będzie to kolejna poprzeczka do pokonania, ale dopiero w XXI wieku, po trwającej cztery lata podróży. Jako pierwszy krok w tym kierunku przewiduje się wysłanie wcześniej wielu bezzałogowych sond do powierzchni Marsa. Gdybyśmy znaleźli się na Marsie, ważylibyśmy tylko dwie piąte tego, co na Ziemi, bo grawitacyjne przyciągania Marsa jest słabsze. Czerwona planeta - jak często określa się Marsa - ma bardzo rzadką atmosferę składająca się prawie wyłącznie z dwutlenku węgla, ale z małymi domieszkami tlenu i wody. Chociaż atmosfera ta nie jest trująca, aby nią oddychać potrzebna będzie specjalna aparatura wzbogacająca powietrze w tlen. Mars obiega Słońce w ciągu prawie dwu ziemskich lat. Pory roku są tam bardzo podobne do naszych. Zimą można dostrzec lodowe czapy polarne tworzące się na północnej lub południowej półkuli koło biegunów. Latem obserwuje się burze pyłowe wzniecane przez ciepłe wiatry.




Zadanie


Waszym zadaniem będzie stworzenie artykułu do gazetki w postaci strony HTML oraz prezentacji.
Zapoznacie się z metodami wyszukiwania informacji w internecie, a następnie opracujecie je w dwojakiej formie: strony internetowej oraz prezentacji.





Proces

ETAP 1
Będziecie podzieleni na grupy czteroosobowe. Każda z grup będzie stanowiła jeden zespół badawczy.

  1. grupa zajmująca się warunkami panującymi na Marsie
  2. grupa analizująca historię lotów załogowych na Księżyc
  3. grupa zajmująca się warunkami lotów bezzałogowych na Marsa
  4. grupa rozważająca różne warianty przyszłego lotu załogowego na Marsa
Pomocne będą strony o następujących adresach:
Encyklopedie i tablice astronomiczne
www.britannica.com
adk.astronet.pl
planetarium.civ.pl
astronom.pl
pl.wikipedia.org/wiki
Podróże na Księżyc
pl.wikipedia.org
spaceflight.nasa.gov
Mars
archiwum.wiz.pl/1997
archiwum.wiz.pl/1998
www.marssociety.pl
www.astrohobby.pl
www.wiw.pl
www.wiw.pl/astronomia
Bezzałogowe loty na Marsa
mars.astronautilus.pl probe.astrowww.pl
www.ptastronaut.org.pl
www.wiw.pl/Astronomia
planetarium.civ.pl/mars
orion.pta.edu.pl/news
Stacja kosmiczna ISS
astro.zeto.czest.pl/iss.htm
archiwum.wiz.pl/2001
Projektowanie przyszłych lotów
www.phy6.org/stargaze/
www.spacetoday.org/SolSys/Mars/MarsExploration/
news.bbc.co.uk

ETAP 2
Opracowanie wyników




Ewaluacja

Wykonane zadanie zostanie ocenione pojedynczo. Kryteria oceny są następujące:

Początkowe

1

Rozwinięte

2

Zaawansowane

3

Wzorcowe

4

Punkty

 

Zastosowane wyszukiwarki, zaawansowane metody zadawania zapytań.

 

Użycie jednej wyszukiwarki, zadanie prostego zapytania.
Użycie kilku wyszukiwarek, zadanie prostego zapytania.
Użycie jednej wyszukiwarki, zadanie zaawansowanego zapytania.
Użycie kilku wyszukiwarek, zadanie zaawansowanego zapytania.

 

Wartość merytoryczna i sposób przedstawienia informacji.

 

Artykuł nieciekawy, wiadomości niezwiązane z tematem, błędy ortograficzne.
Wiadomości związane z tematem, niespójne, poprawny gramatycznie.
Tekst poprawny gramatycznie, artykuł spójny, zgodny z tematem.
Ciekawy styl pisania, artykuł spójny, związany z tematem, dostosowany do wieku i różnego stopnia zaawansowania czytelników.

 

Poprawność i jakość strony HTML
Poprawność i jakość prezentacji

 

Błędy w składni, mało przejrzysta, niepoprawny dobór kolorów.
Drobne błędy w składni, dość przejrzysta, niepoprawny dobór kolorów.
Strona i prezentacja poprawnie sformatowane, przejrzyste, mogą pojawić się jakieś elementy graficzne niekoniecznie związane z tematem.
Strona oraz prezentacja poprawnie sformatowane, przejrzyste, estetyczne, rozmiar materiałów dobrany optymalnie, elementy graficzne.







Konkluzja

Badania kosmiczne dostarczają wielu wrażeń, ale dla sceptyków wydają się być zupełnie niepotrzebne. Jednak z czasem okazuje się, że dostarczają dużo korzyści nam tu, na Ziemi. Mam nadzieję, że wykonanie pracy przysporzy kolejnych pasjonatów astronomii. Dzięki wykonaniu pracy uczniowie nabędą umiejętności w wyszukiwaniu informacji w komputerze oraz jej selekcjonowaniu. Nabędą także umiętności w tworzeniu bardziej zaawansowanych stron internetowych.


cztery planety