<<<    >>>
Obowiązująca Podstawa ProgramowaPropozycja nowej PP

Gimnazjum - informatyka

Cele edukacyjne

Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym

Zadania szkoły

  1. Stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem i technologią informacyjną.
  2. Zainteresowanie uczniów rozwojem wiedzy informacyjnej oraz nowymi możliwościami dostępu do informacji i komunikowania się.
  3. Wspomaganie uczniów w ich rozpoznaniu własnych uzdolnień i zainteresowań w celu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.

Treści nauczania

  1. Posługiwanie się sprzętem i korzystanie z usług systemu operacyjnego.
    Podstawowe elementy komputera i ich funkcje.
    Zasady bezpiecznej pracy z komputerem.
    Podstawowe usługi systemu operacyjnego.
    Podstawowe zasady pracy w sieci lokalnej i globalnej.
  2. Rozwiązywanie problemów za pomocą programów użytkowych.
    Formy reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer.
    Redagowanie tekstów i tworzenie rysunków za pomocą komputera.
    Tworzenie dokumentów zawierających tekst, grafikę i tabele.
    Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań z programu nauczania gimnazjum i codziennego życia.
    Korzystanie z multimedialnych źródeł informacji.
    Przykłady różnych form organizacji danych. Przykłady wyszukiwania i zapisywania informacji w bazach danych.
    Przykłady zastosowań komputera jako narzędzia dostępu do rozproszonych źródeł informacji i komunikacji na odległość.
  3. Rozwiązywanie problemów w postaci algorytmicznej.
    Algorytmy wokół nas, przykłady algorytmów rozwiązywania problemów praktycznych i szkolnych.
    Ścisłe formułowanie sytuacji problemowych.
    Opisywanie algorytmów w języku potocznym.
    Zapisywanie algorytmów w postaci procedur, które może wykonać komputer.
    Przykłady algorytmów rekurencyjnych.
    Rozwiązywanie umiarkowanie złożonych zadań metodą zstępującą.
    Przykłady testowania i oceny algorytmów.
  4. Modelowanie i symulacja za pomocą komputera
    Symulowanie zjawisk o znanych prostych modelach. Modelowanie a symulacja.
    Przykłady tworzenia prostych modeli.
  5. Społeczne, etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki.
    Pożytki wynikające z rozwoju informatyki i powszechnego dostępu do informacji.
    Konsekwencje dla osób i społeczeństw.
    Zagrożenia wychowawcze: szkodliwe gry, deprawujące treści, uzależnienie.
    Zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych.
















Osiągnięcia

  1. Wybieranie, łączenie i celowe stosowanie różnych narzędzi informatycznych do rozwiązywania typowych praktycznych i szkolnych problemów ucznia.
  2. Korzystanie z różnych, w tym multimedialnych i rozproszonych źródeł informacji dostępnych za pomocą komputera.
  3. Rozwiązywanie umiarkowanie złożonych problemów przez stosowanie poznanych metod algorytmicznych.
  4. Dostrzeganie korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem zastosowań komputerów.

Gimnazjum - technologia informacyjna

Cele kształcenia

  1. Umiejętność posługiwania się sprzętem komputerowym oraz innymi narzędziami informatycznymi.
  2. Umiejętność zdobywania i krytycznego wykorzystywania informacji ze źródeł multimedialnych i zasobów sieci Internet w procesie uczenia się i rozwijania zainteresowań.
  3. Poszanowanie własności intelektualnej i efektów pracy innych ludzi.
  4. Umiejętność kulturalnego komunikowania się za pomocą TI.
  5. Poznanie zastosowań i zrozumienie wpływu TI na życie człowieka i społeczeństwa, znajomość korzyści i zagrożeń, które niesie rozwój TI.
  6. Znajomość informatycznych podstaw TI.

Treść kształcenia

  1. Podstawowe elementy komputera i ich funkcje, urządzenia zewnętrzne (wejściowe i wyjściowe), budowa sieci komputerowej, różne sposoby dostępu do Internetu.
  2. Zasady pracy z systemem operacyjnym, korzystanie z systemu pomocy, instalacja i deinstalacja programów, archiwizacja danych, ochrona zasobów komputera (programy antywirusowe, firewall, adware).
  3. Technologie informacyjne w życiu człowieka i społeczeństwa.
    3.1. Posługiwanie się urządzeniami współczesnej TI (komputer, drukarka, skaner, odtwarzacz DVD, kamera i aparat cyfrowy, telefon komórkowy i in.) zgodnie z instrukcją i przeznaczeniem.
    3.2. Zastosowanie TI w różnych dziedzinach życia, kierunki rozwoju TI.
  4. Stosowanie programów komputerowych do uczenia się i rozwiązywania zadań z programu nauczania gimnazjum i codziennego życia.
    4.1. Tworzenie kompozycji graficznych z wykorzystaniem narzędzi edytora grafiki, importowanie grafiki z różnych źródeł.
    4.2. Redagowanie i formatowanie dokumentów tekstowych, tworzenie tekstu zawierającego tabele i grafikę.
    4.3. Wprowadzanie danych do arkusza kalkulacyjnego, wykonywanie obliczeń, stosowanie formuł, tworzenie wykresów, formatowanie i modyfikowanie arkusza.
    4.4. Gromadzenie i wyszukiwanie (przeglądanie, wyszukiwanie tekstu, sortowanie, filtrowanie) danych w prostej (kartotekowej) bazie danych.
    4.5. Tworzenie dokumentów multimedialnych (prezentacja, prosta strona www).
    4.6. Korzystanie z multimedialnych źródeł informacji, w tym z programów edukacyjnych i testów interaktywnych.
    4.7. Samodzielne poznawanie nowych programów.
  5. Modelowanie i symulacja za pomocą komputera; zastosowanie symulacji w różnych dziedzinach życia.
  6. Internet jako rozległa sieć komputerowa, podstawowe usługi internetowe: poczta elektroniczna, strony www, transmisja plików (FTP), IRC, grupy dyskusyjne.
    6.1. Sposoby podłączenia się do Internetu.
    6.2. Zdobywanie informacji za pośrednictwem Internetu.
    6.3. Komunikowanie się za pomocą komputera i telefonu komórkowego, programy służące do komunikowania się, netykieta w sieci.
  7. Społeczne, etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju TI i informatyki.
    7.1. Korzyści i zagrożenia wynikające z powszechnego dostępu do informacji.
    7.2. Zagrożenia wychowawcze (uzależnienie, deprawujące treści, szkodliwe gry).
    7.3. Ochrona praw autorskich i danych osobowych, piractwo komputerowe.
  8. Technologia informacyjna jako dziedzina zastosowań informatyki.
    8.1. Informatyka jako nauka stosowana.
    8.2. Reprezentacja informacji w komputerze (system dwójkowy, bit, bajt).
    8.3. Schemat budowy i zasada działania komputera.
    8.4. Algorytm, program jako ciąg poleceń dla komputera, języki programowania.

Wymagania

  1. Wiedzieć, jak bezpiecznie posługiwać się komputerem i jego oprogramowaniem, znać prawa autorskie i rodzaje licencji programów (shareware, freeware).
  2. Korzystać z usług systemu operacyjnego, instalować nowe oprogramowanie, archiwizować dane, pracować w sieci lokalnej oraz obsługiwać nowe urządzenia na podstawie instrukcji.
  3. Przekształcać i tworzyć obrazy za pomocą prostego programu graficznego.
  4. Pisać, redagować i formatować teksty za pomocą edytora tekstu.
  5. Rozwiązać prosty problem statystyczny za pomocą arkusza kalkulacyjnego.
  6. Wiedzieć, do czego służy baza danych, znać sposoby wyszukiwania danych w prostej bazie danych, znać zastosowanie baz danych w codziennym życiu - biblioteka, rozkład jazdy, książka telefoniczna.
  7. Korzystać z różnych źródeł informacji (rozproszonych i multimedialnych) udostępnianych przez TI, w tym z oprogramowania edukacyjnego, wiedzieć, co to jest portal i wyszukiwarka.
  8. Wiedzieć, co to jest Internet, znać podstawowe usługi sieci internetowej, wykorzystywać je do komunikowania się (korzystać z programu pocztowego - założyć konto pocztowe oraz wysyłać i odbierać listy z załącznikami; korzystać z komunikatora).
  9. Rozumieć, czym jest symulacja komputerowa, i podać jej zastosowania.
  10. Wiedzieć, na czym polega różnica między TI i informatyką, rozumieć pojęcia: cyfrowa reprezentacja informacji (bit, bajt), algorytm, program.
  11. Znać zastosowania TI w swoim otoczeniu.


   <<<    >>>