SUBSTANCJE CHEMICZNE

WebQuest dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum

Wykonała przez

Justyna Głuchowska
g_justycha@wp.pl



Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Źródła


WPROWADZENIE

W życiu codziennym mamy do czynienia z różnymi substancjami chemicznymi, np. wodą, solą kuchenną, tlenem, azotem, węglem, rtęcią. Niektóre z nich należą do substancji prostych (tlen, azot, węgiel, rtęć) inne do substancji złożonych (woda, sól kuchenna).
Każda substancja chemiczna charakteryzuje się ściśle określonymi i w danych warunkach stałymi właściwościami, które umożliwiają jej identyfikację. Do właściwości fizycznych należy, np.: stan skupienia, barwa, gęstość, przewodnictwo cieplne i elektryczne, rozpuszczalność, temperatura topnienia i wrzenia oraz inne charakterystyczne już tylko dla gazów, cieczy lub ciał stałych. Do właściwości chemicznych należy, np. smak, zapach, palność.

 

Wróć do pocz±tku


ZADANIE

  1. Identyfikacja i podział substancji chemicznych karta pracy 1


  2. W jaki sposób możemy określić właściwości substancji? karta pracy 2


  3. Każda grupa otrzymuje zestaw do badania: rozpuszczalności, oddziaływania z magnesem, przewodnictwa cieplnego i przewodnictwa elektrycznego substancji stałej. karta pracy 3


  4. Końcowym efektem jest wypełnienie i omówienie kart pracy oraz wykonanie komiksu (zadanie na karcie pracy 2).
  5.  

    Wróć do pocz±tku


    PROCES

    1. Podział klasy na zespoły 4-5 osobowe. Każdy zespół otrzymuje taki sam zestaw zadań.


    2. Każda grupa otrzymuje zestaw różnorodnych substancji chemicznych. Zadanie polega na rozpoznaniu tych substancji, a następnie określeniu, czy jest to substancja prosta czy złożona. W jaki sposób możemy zidentyfikować te substancje? (wypełnienie karty pracy 1)


    3. Jakie właściwości substancji można okreslić zmysłami? (wypełnienie karty pracy 2)
      uwaga - należy pamiętać, że badanie smaku nie jest typowe dla chemika (jest niebezpieczne!) oraz prawidłowo postępować podczas badania zapachu substancji (zadanie - karta pracy 2)


    4. Niektóre właściwości bada się za pomocą specjalnych przyrządów, ponieważ właściwości te można określić tylko podczas doświadczenia – praca z kartą pracy 3. Każda grupa otrzymuje zestaw do badania: rozpuszczalności, oddziaływania z magnesem, przewodnictwa cieplnego i przewodnictwa elektrycznego substancji stałej.


    5. Prezentacja pracy wykonanej przez każdą grupę.


     

    Wróć do pocz±tku


    EWALUACJA

    Kryteria oceniania:

    • prawidłowe wypełnienie kart pracy
      • karta pracy 1 - 8 punktów
      • karta pracy 2 - 10 punktów (5 punktów - tabela, 5 punktów zadanie)
      • karta pracy 3 - 8 punktów
    • przestrzeganie zasad BHP podczas wykonywanych doświadczeń - 3 punkty
    • prezentacja wykonanej pracy - 5 punktów


    34 ocena celująca
    33 - 30 ocena bardzo dobra
    29 - 24 ocena dobra
    23 - 17 ocena dostateczna
    16 - 10 ocena dopuszczająca
    9 - 0 ocena niedostateczna

     

    Wróć do pocz±tku


    KONKLUZJA

    Celem było

    • zapoznanie uczniów z wybranymi substancjami chemicznymi, które należą zarówno do substancji prostych, jak i złożonych
    • doświadczalne badanie wybranych właściwości fizycznych substancji
    • kształtowanie badawczej postawy ucznia, rozwijanie umiejętności obserwacji zachodzących procesów i formułowania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń
    • rozwijanie umiejętności prawidłowego i bezpiecznego postępowania z substancjami chemicznymi

     

    Wróć do pocz±tku


    ŹRÓDŁA

    podręcznik
    strony internetowe dotyczące substancji chemicznych

     

    Wróć do pocz±tku

    Wykonano na podstawie szablonu