|
Wszechświat i jego tajemnice WebQuest dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej (Układ Słoneczny) Wykonany przez Małgorzatę Zawadzką SCHEMAT UKŁADU SŁONECZNEGO ![]() Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Uwagi | ¬ródła, zasoby WprowadzenieJest rok 2129. Młodzi astronauci – naukowcy z SP w Żyrardowie otrzymali list następującej treści: „My członkowie Galaktycznej Akademii Nauk (GAN) przystępujemy do opracowania kosmicznego dokumentu „Wszechświat i jego tajemnice”. Zwracamy się z prośbą do młodych astronaukowców z Żyrardowa o zbadanie wszystkich ciał niebieskich Układu Słonecznego i napisanie do naszego kosmicznego dokumentu wszystkich rozdziałów dotyczących Układu Słonecznego. Każdy rozdział ma zawierać esencję wiedzy o danym obiekcie i nie powinien przekraczać rozmiarami 3 stron. Materiały należy złożyć do dnia 30 września 2008 roku. Jednocześnie gratulujemy, gdyż zostaliście wybrani spośród wielu kandydatów do realizacji tego zadania jako najlepszy zespół astronaukowców. Cieszymy się z możliwości współpracy z tak szacownymi młodymi ludźmi, mamy nadzieję, że będzie ona bardzo owocna.” Z poważaniem - Prezydent GAN Profesor Kwarc Pyłkowski
![]() ZadanieMłodzi i zdoli astronaukowcu Waszym zadaniem będzie:
![]() Proces
Wyruszacie w wirtualną podróż po Układzie Słonecznym. Pierwsza wyprawa to wyprawa rozpoznawcza, ma na celu określenie podstawowych, charakterystycznych cech tego układu planetarnego. Staracie się znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:
Po ustaleniu odpowiedzi na powyższe pytania notujecie je w postaci karty badań i obserwacji. W tej części wyprawy kierujecie się w stronę wylosowanej wcześniej planety, wirtualnie ją badacie, wykonujecie zdjęcia i pomiary, ustalacie najważniejsze fakty, przy czym astrofizyk przeprowadza badania fizyczne, chemik (geolog) badania części chemicznej a meteorolog bada zjawiska atmosferyczne na planecie. Systematyzujecie zebrane informacje, porządkując je w formie tabeli: Wracacie na Ziemię. Wspólnie ustalacie, które informacje zebrane w trakcie podróży zamieścicie w redagowanych fragmentach rozdziału o Układzie Słonecznym. Ustalacie również ogólny projekt redagowanych stron („burza mózgów”). Wykonujecie swoje strony i zapisujecie je w postaci stron elektronicznych (maksimum 4). Przedstawiacie efekty swojej pracy komisji GAN-u oraz innym zespołom; obrona swojej pracy. Uczący się będą mieli dostęp do źródeł on-line, które podał nauczyciel. Jeżli podzielimy uczniów na grupy, to mogą być odnośniki dla poszczególnych grup, nawet z określeniem poziomu. W procesie też można określić wskazówki dla uczniów, jak mogą organizować zebrane informacje np. w wykresy, tabele podsumowuj±ce lub inne zorganizowane struktury.
![]() EwaluacjaKAŻDY Z WAS BĘDZIE OCENIANY WEDŁUG ŚCIŚLE OKREŚLONYCH KRYTERIÓW: Oceniana będzie praca indywidualna każdego ucznia, jego wkład w osiągnięcia zespołu, jak również praca całego zespołu oraz produkt końcowy tej pracy. Każdy etap wstępnej oceny podawany będzie w postaci punktów, w końcowej fazie punkty te zostaną zliczone a ich suma zamieniona na konkretną ocenę szkolną według ustalonej punktacji. Poniżej zamieszczone są konkretne wymagania na poszczególne punkty.
![]() KonkluzjaDrodzy Przyjaciele, Wasze strony zostaną zamieszczone w naszej księdze. Mamy nadzieję, że jeszcze wielu młodych mieszkańców naszej Galaktyki będzie miało okazję poszerzać swoje naukowe horyzonty korzystając z Waszej pracy. Mamy nadzieję, że również Wy zdobyliście wiele nowych doświadczeń i wiedzę, która z całą pewnością zostanie kiedyś spożytkowana dla dobra naszej wspólnej Galaktyki. Liczymy na dalszą współpracę. Zastanów się i odpowiedz czy teraz potrafiłbyś opowiedzieć swoim bliskim o Układzie Słonecznym tak, żeby ich zainteresować i poszerzyć ich wiedzę? Czy o innych planetach US wiesz równie dużo? Zajrzyj na strony przygotowane przez innych kolegów (pomoże ci to przygotować się do sprawdzianu o Układzie Słonecznym).
![]() Źródła i zasobyhttp://astronomia.gery.pl/kosmos/ http://encyklopedia.pwn.pl/493094_1.html http://wiem.onet.pl/wiem/004297.html http://swienty1.republika.pl/1.htm http://astronomia.pl/planety/ http://astronomia.gery.pl/uklad_sloneczny/ http://zdjeciednia.republika.pl/katalog.html http://swienty1.republika.pl/images/gplanety.htm http://wiem.onet.pl/wiem/0056ef.html
Wydawnictwa:„Encyklopedia Szkolna – Wszechświat” Larousse, 1996 „Przyroda – niezwykłe zjawiska. Odkrywanie Świata” Ch. Lazar, 1995 „Encyklopedia PWN – Geografia” „Ziemia” D. Elsom, DEBIT 2000 „Oxford Młodym – Astronomia” S. i J. Mitton, Polska Oficyna Wydawnicza 1996 „Świat Bez Tajemnic. Słońce, Gwiazdy, Planety” J. Gaff, Polska Oficyna Wydawnicza 1990
![]() Data ostatniej aktualizacji. Wykonano na podstawie szablonu |
|