Przyroda widziana oczami matematyka
Webquest dla klasy pierwszej Technikum
Wykonany przez
Monikę Jonczak, efs_045, grupa A3
mjonczak@o2.pl

Hoja woskownica - pąki kwiatostanu
"Wszystkie zjawiska natury są tylko matematycznymi konsekwencjami niewielkiej liczby niewruszonych praw."
Pierre Simon de Laplace
|
Wprowadzenie |
Zadanie |
Proces |
Ewaluacja |
Konkluzja |
Uwagi |
Źródła, zasoby |
Wprowadzenie
Matematyka ma duże znaczenie dla poznania i zrozumienia otaczającego nas świata.
Jest wszechobecna. W przyrodzie można ją spotkać zarówno w kształtach fizycznych struktur oraz
w przebiegu zdarzeń dynamicznych.
Człowiek od zawsze obserwował przyrodę, zachwycał się jej pięknem. Starał się zrozumieć i opisać
występujące w niej zjawiska, zdarzenia, kształty. Do tego używał różnych narzędzi, w tym z dziedziny
matematyki.
Wy również rozejrzyjcie się dookoła, podejrzyjcie naturę. Poszukajcie matematyki.
Zadawajcie pytania i szukajcie odpowiedzi.
Oto kilka przykładowych pytań:
- Dlaczego natura tworzy tak skomplikowane, a jednocześnie regularne wzory?
- Czy krwawnik pospolity wie co to jest ciąg Fibonacciego?
- Co wspólnego mają: bodziszek błotny i Leonardo da Vinci?
- Co łączy ślimaka winniczka i szwajcarskiego matematyka Jakoba Bernoulli?
- Czy pszczoły znają się na ekonomicznych rozwiązaniach zagospodarowania przestrzennego?
Celem tego projektu będzie przybliżenie matematyki przeciętnemu uczniowi.
Zachęcenie go do zgłębiania jej tajników oraz do spojrzenia na świat przez jej pryzmat.
Zadanie
Zadanie polega na wyszukaniu informacji o zastosowaniu matematyki do opisu przyrody.
Potrzebne dane zbierać można przy użyciu internetu oraz wycieczki w plener z aparatem fotograficznym lub kamerą.
Zebrane i opracowane materiały należy przygotować w dowolnej formie - jako prezentację multimedialną lub stronę WWW.
Proces
- Przystępując do realizacji zadania, proszę podzielić się na 5 - 6 osobowe zespoły.
- Każdy zespół ustala zasady pracy w grupie.
- W każdej grupie wybieracie koordynatora odpowiedzialnego za przebieg Waszej pracy.
- Opracujcie plan działania, ustalacie odpowiedzialnych za realizację zadań.
- Każdy zespół wykonuje takie samo zadanie.
Oto zadania, które stoją przed wami:
- Wyszukiwanie i analiza informacji z zakresu zastosowania matematyki w przyrodzie znajdujących
się na stronach internetowych.
- Zgromadzenie zdjęć, rysunków, ewentualnie filmów wykonanych samodzielnie lub znajdujących się na stronach WWW.
- Skanowanie rysunków, schematów (jeśli takie będą wykorzystane).
- Dokonanie analizy zgromadzonych materiałów pod kątem zastosowania matematyki w przyrodzie.
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej lub strony WWW prezentujących zadany temat.
- Wygłoszenie prezentacji przez wszystkich członków grupy.
Ewaluacja
Wymagania
|
Podstawowe
1
|
Rozszerzające
2
|
Dopełniające
3
|
Wykraczające
4
|
Punkty
|
Poziom merytoryczny opracowania
|
Podane informacje mają niewiele wspólnego z tematem
|
Temat zrealizowany pobierznie z błędami merytorycznymi
|
Temt zrealizowany w pełni bez błędów merytorycznych
|
Zebrane informacje znacznie wykraczają poza założone cele
|
0 - 8
|
Jakość przygotowanej prezentacji lub strony internetowej
|
Wykonana prezentacja lub strona www jest niestaranna, niekompletna
|
Wykonana prezentacja lub strona www jest źle sformatowana, zawiera błędy
|
Prezentacja, strona www jest ciekawa, graficznie właściwie dobrane kolory,
bez błędów, łatwa nawigacja, prawidłowo uporządkowane elementy
|
Bardzo dobrze zaprojektowana prezentacja, strona www, przejrzysta,
czytelna łatwa nawigacja, atrakcyjna wizualnie
|
0 - 8
|
Współpraca w grupie
|
Całkowity brak współpracy w grupie
|
Większość grupy pracyje inywidualnie
|
Dobra organizacja pracy w grupie, występuje współdziałanie
|
Doskonała współpraca całej grupy
|
0 - 4
|
Po przedstawieniu prezentacji na forum klasy wykonawcy dokonają samooceny,
a następnie uczniowie zostaną ocenieni przez widzów.
Ocena koncowa zostanie wyrażona przez liczbę punktów na 20 możliwych do uzyskania
celujący
|
bardzo dobry
|
dobry
|
dostateczny
|
dopuszczający
|
20
|
18 - 19
|
15 - 17
|
11 - 14
|
8 - 10
|
Konkluzja
Dzięki powyższemu zadaniu mieliście okazję inaczej spojrzeć na matematykę i przyrodę.
Na pewno przyczyni się to do uważniejszej obserwacji natury.
Zdjęcia przyrody pozwolą uwiecznić wasze wysiłki w poszukiwaniu związku matematyki z naturą.
Uwagi
Na wykonanie zadania macie cztery tygodnie. POWODZENIA!!!
Źródła, zasoby
Wykonując opracowanie możecie korzystać z poniższych stron internetowych:
|